Virgin lanceert in juni satellieten vanuit een Boeing 747-400
Virgin Orbit heeft plannen om in juni een voormalige Virgin Atlantic 747-400 te gebruiken voor een orbitale lancering. De missie omvat de lancering van verschillende satellieten voor het Amerikaanse ministerie van Defensie, de Koninklijke Luchtmacht en andere klanten.
Het bedrijf heeft uitgebreide ervaring met het lanceren van payloads in de ruimte. In januari implementeerde Virgin Orbit met succes payloads voor het Launch Services Program (LSP) van NASA, waarnaar Virgin verwijst als het ‘Launch Demo’-programma. Deze nieuwe missie heeft de naam ‘Tubular Bells, Part One’ gekregen.
In een verklaring van Virgin Orbit zei het bedrijf:
“Op dit moment is de raket die onze volgende klanten naar de ruimte zal brengen volledig geassembleerd en in de komende dagen zullen we hem naar onze Mojave-testsite verzenden voor pre-lancering. operaties. Omdat dit nu allemaal vertrouwd werk is, heeft ons team op een geheel nieuw niveau van efficiëntie en precisie kunnen werken. “
De volgende orbitale lancering zal ergens in juni plaatsvinden. Volgens Virgin Orbit zou de lancering veel sneller zijn dan de eerdere missies van anderen. Het bedrijf zei:
“Historisch gezien is de ruimtevaartindustrie traag op gang gekomen van vroege tests tot de start van commerciële dienstverlening. Dankzij een team van wereldklasse en onze volledig operationele, hypermoderne fabriek breekt Virgin Orbit met die traditie. “
Klanten van de “Tubular Bells, Part One” -missie van Virgin Orbit zijn het Amerikaanse ministerie van Defensie, de Koninklijke Luchtmacht van Nederland en SatRevolution. Het DoD lanceert drie CubeSat-sets, onderdeel van het Rapid Agile Launch Initiative (RALI) van het Space Test Program (STP). Ook lanceert de Koninklijke Luchtmacht een CubeSat genaamd BRIK II, de eerste militaire satelliet van Nederland. SatRevolution lanceert STORK-4 en STORK-5, de eerste twee optische satellieten van de STORK-constellatie met 14 satellieten van het bedrijf.
De lancering vindt plaats in de Mojave Air and Space Port in Californië en de beoogde baan voor de lading is 500 km, een cirkelvormige baan met een helling van 60 graden.