De luchtvaartmaatschappij heeft toegezegd om 10% van haar vluchten te vervangen door SAF. Iberia Express, de regionale tak van de nationale luchtvaartmaatschappij Iberia, heeft haar eerste vlucht met SAF voltooid. Dit is de eerste keer dat in Spanje zonnebrandstof wordt gebruikt en Cepsa leverde geleverd it. De vlucht werd uitgevoerd tussen Sevilla Airport (SVQ) en Madrid Barajas International Airport (MAD) aan boord van een Airbus A321neo.
Een innovatieve toekomst ervaren
Het aantal luchtvaartmaatschappijen die het continu besparen waarderen is sterk toegenomen. Zo ook voor Iberia Express, dat dit vrijdag een vlucht met brandstof van 4,5% duurzame kerosine ging verzorgen. De Europese Commissie had als tijdelijk doel gesteld dat de hele sector zou zien op eind 2025.
De luchtvaartindustrie probeert in de komende decennia netto nul te worden en het gebruik van SAF is van cruciaal belang. Volgens de International Air Transport Association (IATA) zullen duurzame vliegtuigbrandstoffen voor ongeveer 65% bijdragen aan het bereiken van CO2-neutraliteit tegen 2050, terwijl nieuwe technologieën, verbeteringen aan infrastructuur en operaties en compensatie de rest zullen bijdragen.
Iberia Express operatie 28 vluchten per week in Sevilla, volgens data van Cirium. Het is het vierde meest belangrijke luchtvaartbedrijf van de luchthaven achter Ryanair, Vueling en Malta Air.
Groene inspanningen
Afgelopen januari tekende Iberië Express en Cepsa een overeenkomst om grootschalig af te zien van het gebruik van fossiele brandstoffen, de opslag en het transport van fossiele brandstoffen fors terug te dringen. Daarnaast belooft Iberië Express dat ze op termijn netto nul emissies zullen behalen én dat 10% van hun vluchten in 2030 duurzaam wordt uitgevoerd met hernieuwbare energiebronnen. De International Aerospace Groups, waaronder Iberia en haar dochterondernemingen, hebben deze ambitieuze doelen gesteld.
Daniel Lozano, Manager in het afdeling Duurzaamheid én Transitie bij Iberia Express, vertelde vandaag dat de onderneming een ander schrede tot dit ambteloos opstellen i.p.v. 2030 om netto CO2 neutraal te zijn en SAF-vluchten te faciliteren i.p.v. 2050 opleverde.
Het belang van SAF
Tegen 2035 zullen er amper verbindingen meer naar het milieu verontreinigende brandstofsoorten zoals kerosine gebruikt worden in de luchtvaartindustrie. Dat kan wel, met aanzienlijke medewerking van alternatieve en duurzame energiebronnen, zoals succesvolle luchtvaartmaatschappij KLM denkt. De plannen voor elektrisch vliegen, het sturen op CO2-neutraliteit en nieuwe technologieën kunnen die ontwikkeling helpen beïnvloeden.
Om ervoor te zorgen dat SAF bijdraagt aan ongeveer 65%, is het nodig om een enorme productieverhoging door te voeren. De grootste versnelling wordt verwacht in de jaren 2030, als beleidsondersteuning wereldwijd wordt ingevoerd, SAF concurrerend wordt met fossiele kerosine en geloofwaardige compensaties schaarser worden, zoals vertelt door IATA. Tot april 2022 hadden meer dan 450.000 vluchten in meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen over de gehele wereld gebruik gemaakt van SAF.