Het besturingssysteem in NRW is tegen de muur geduwd
Düsseldorf Na de tijdelijke terugtrekking van Kötter op de luchthaven van Düsseldorf vragen districten van de federale politie om een fundamentele systeemverandering. De besturing zou terug moeten gaan naar de staat.
In zijn inaugurele rede op 6 oktober 2011, als de nieuw gekozen federale voorzitter van de Duitse federale politie-unie (DPolG), waarschuwde Ernst G. Walter voor wat er nu is gebeurd met de vroegtijdige beëindiging van het contract met Kötter Aviation op de luchthaven van Düsseldorf. “En dan, en laat me je dit vandaag vertellen, als bedrijven niet langer in staat zijn om hun diensten te leveren tegen de overeengekomen prijs, in overeenstemming met de te eisen eisen, zullen de contracten met de bedrijven de komende jaren in serie worden uitgevoerd Oren vliegen, “zei Walter acht jaar geleden. “Destijds dacht ik alleen dat het sneller zou zijn”, zegt Walter vandaag.
De beslissing van het bedrijf Kötter Security, op 31 mei 2020, en dus vroegtijdig het contract met de federale politie voor de uitvoering van luchtvaartbeveiligingscontroles op de luchthaven van Düsseldorf, heeft velen in de industrie verrast. Zelfs de luchthavenexploitant zelf. “We betreuren ten zeerste de gekozen tijd, die midden in de belangrijkste reistijd is”, zei een woordvoerder van de luchthaven. Daarom wordt verwacht dat de hertoewijzing van het contract op de grootste luchthaven in Noord-Rijnland-Westfalen door het inkoopkantoor van het federale ministerie van Binnenlandse Zaken en vervolgens de overgang naar de nieuwe aannemer niet in de vorm van lange wachttijden ten nadele van de reizigers zal zijn, gaat de woordvoerder verder.
De luchthaven van Düsseldorf heeft ongeveer 1100 luchtbeveiligingscontrollers voor Kötter. Zij zijn dinsdag door hun werkgever geïnformeerd over hun vervroegde uittreding. “De redenen (…) omvatten de verslechterde orderspecifieke omstandigheden, de verwachte toekomstige ontwikkeling en de bijbehorende en onberekenbare financiële lasten”, aldus een brief aan het personeel. Eigenlijk wilde Kötter zich voortijdig terugtrekken uit het bestaande contract op de luchthaven Keulen / Bonn. “Anders dan in Düsseldorf met Kötter in Keulen hebben niet zulke grote problemen gehad. Daarom zag je duidelijk geen reden om het contract voortijdig te beëindigen “, zegt men in goed geïnformeerde kringen.
Ernst G. Walter, die slechts enkele dagen vice-voorzitter van zijn vakbond was, is nu voorstander van controles van staatspassagiers op NRW-luchthavens volgens het Beierse model. “Het lokale besturingssysteem is tegen de muur geduwd. We moeten eindelijk het systeem veranderen ‘, zegt Walter. In het bijzonder maakt hij zichzelf sterk voor het zogenaamde München-model, dat ook op de luchthaven van Neurenberg in een zeer vergelijkbare vorm bestaat. De luchtbeveiligingscontroles bevinden zich in een naamloze vennootschap die voor 100 procent in handen is van de staat. Oorspronkelijk had Bayern slechts 51 procent van de GmbH, de resterende 49 procent was eigendom van een particuliere onderneming. Na problemen op het gebied van beveiliging nam Beieren alle aandelen over. “Dit heeft het voordeel dat alle beveiligingsbeslissingen door de staat worden genomen. Economische belangen zijn secundair. Het draait allereerst om veiligheid, “legt Walter uit. Bovendien heeft de luchthavenexploitant inspraak. “In een dergelijke structuur, die niet over winst gaat, komt alles uit één enkele bron”, legt hij uit. En daarom zullen er, op enkele uitzonderingen na, nooit problemen zijn op de luchthaven van München, benadrukt hij.
De vakbond Verdi lijkt op elkaar. “Luchtvaartbeveiliging kan geen winstoogmerk hebben”, zei vakbondssecretaris Özay Tarim. De voortijdige beëindiging van het contract door Kötter Verdi jaar van kritiek op het vermeende slechte kader en de arbeidsomstandigheden in de passagierscontrole duidelijk, zo Tarim. Dienovereenkomstig klaagden de werknemers over buitensporige werklast. “De ontvangst hiervan is een extreem hoog ziektecijfer van meer dan 20 procent op jaarbasis op de luchthavens in Keulen en Düsseldorf”, zegt Tarim.
Iedereen die vanaf 1 juni 2020 de luchtvaartveiligheidscontroles op de luchthaven van Düsseldorf zal uitvoeren, is nog niet bekend. Er zal een aanbesteding plaatsvinden waaraan Kötter weer kan deelnemen – en waarschijnlijk zal dat ook, zoals gesuggereerd door een bewoording in de communicatie met het personeel. Daarin staat: “Mocht Kötter Aviation Security het contract niet krijgen in een mogelijk aanbestedingstraject, dan is het ons bekend om het personeel van Kötter over te dragen aan een nieuwe dienstverlener.” Een expert in de industrie bevestigde: “Wat er ook gebeurt. De krachten zijn in ieder geval nodig. ”
De vele parkeergarages en parkeerplaatsen op de luchthaven van Düsseldorf worden ook beïnvloed door de verandering van de beveiligingsservice, omdat ook deze worden bewaakt door video en personeel. Aangezien de beveiliging op de meeste parkeerterreinen op de luchthaven van Düsseldorf aan verbetering toe is, kan men hier ook veranderingen verwachten als gevolg van de wijziging van de beveiligingsserviceprovider.