Menu Close
KLM vliegtuig

42 procent Nederlanders zegt bereid te zijn vliegen op te geven voor klimaat

Uit de jaarlijkse klimaatenquête, uitgezet door de Europese Investeringsbank (EIB), blijkt dat maar liefst 42 procent van de Nederlanders aangeeft bereid te zijn vliegen op te geven. Op deze manier wordt de strijd aangegaan tegen klimaatverandering. De bereidheid hiertoe is hoger dan wanneer het aankomt op minder shoppen, stoppen met vlees eten of minder video’s streamen. Het blijkt dat Nederlanders het het moeilijkst vinden om de auto te laten staan. 

Auto blijft populair

Maar 10 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan de auto te laten staan voor het milieu en helemaal geen auto meer te rijden. Hier tegenover staan 40 procent van de ondervraagden die zeggen dat dit de grootste opoffering zou zijn en dat ze geen afscheid kunnen nemen van hun auto. Van alle Europeanen hebben Nederlanders de meeste moeite met het radicaal veranderen van hun levensstijl. Maar 9 procent geeft aan dat ze hier wel voor kiezen, terwijl het Europese gemiddelde op 19 procent ligt. 

Hoogste bereidheid onder jongeren

Opvallend is dat jongeren het meest geneigd zijn om wat op te geven, of dit nu het eten van vlees is of shoppen. Maar liefst 77 procent van de jongeren tot 29 jaar willen iets opgeven voor het milieu.  Echter geven relatief veel jongeren aan dat ze wel van plan zijn om weer op het vliegtuig te stappen zodra de pandemie voorbij is. Ze willen dus geen offers maken op het gebied van reizen. Vliegen is de meest klimaatintensieve manier van transport en van de totale Nederlandse klimaatimpact is 7 procent afkomstig van de luchtvaart. Daarbij vinden jongeren het het moeilijkst om te stoppen met streamen. 

Geen woorden maar daden

Alhoewel bijna 75 procent van de Nederlanders zegt zich in te spannen voor het milieu en de klimaatcrisis aan te pakken, voert slechts 9 procent ook daadwerkelijk radicale veranderingen door in de eigen gewoontes. Er zit dus een groot verschil tussen de uitgesproken intentie en wat de feiten zijn. Wel geeft Albert Sanders, redacteur lifestyle & fashion bij online shopguide ADVIESJAGERS, aan dat duidelijk te zien is dat er een grote groei is van zo’n 20 procent in zoekopdrachten naar duurzame producten. 

Gevolgen coronacrisis op het milieu

Na de eerste lockdown vielen positieve gevolgen te zien op het gebied van verminderde CO2-uitstoot. De mondiale CO2-uitstoot kwam door de coronapandemie 4 tot 8 procent lager uit in 2020. Experts waarschuwen wel dat het gaat om een tijdelijk effect, waarbij het goed mogelijk is dat de uitstoot uiteindelijk zelfs hoger uitkomt dan zonder de pandemie het geval zou zijn geweest. Dit kan het gevolg zijn van uitgestelde of afgezwakte voornemens in het klimaatbeleid van landen. Zo draaide de VS de doelstellingen voor zuinigere auto’s terug en keurde China het plan voor nieuwe grote kolencentrales goed, toen grote gedeeltes van de wereld in lockdown waren. 

Alleen de gevolgen van de coronacrisis zijn niet genoeg. Verandering vraagt om consistent beleid van overheden en een verandering van het gedrag van de inwoners. Hierbij wordt er een beroep gedaan op eenieders verantwoordelijkheidsgevoel.