Menu Close

Schiphol in de top 3 van Europa maar is de limiet bereikt?

Schiphol – In 2018 stond Schiphol wederom in de top 3 van de grootste luchthavens van Europa, zo blijkt uit de recent verschenen passagierscijfers. Het lijkt er niet op dat Nederlands grootste luchthaven nog lang in de top 3 zal blijven staan.

Ook in 2018 was Londen Heathrow wederom verreweg de grootste luchthaven met zo’n 80 miljoen passagiers, dat is een plus van 2.7% ten opzichte van 2017. De nummer twee is ook onveranderd gebleven namelijk Parijs-Charles de Gaulle, met 72 miljoen passagiers (+4%). Net daar achter bevindt zich Schiphol met 72 miljoen, een plus van 3.7%. De nummer vier en vijf zijn Frankfurt am Main met 70 miljoen passagiers en Istanboel Atatürk airport  met 68 miljoen.

Tot 2021 mag Schiphol niet meer dan 500.000 vluchten per jaar verwerken dit is afgesproken in het Aldersakkoord. In 2018 bereikte Schiphol dit getal al. Ook is het gezien de vertragingen omtrent het uitbreiden van Lelystad airport onwaarschijnlijk dat er de komende jaren meer passagiers via Schiphol zullen vliegen.

Zijn er voor Schiphol nog mogelijkheden om te groeien?

De groei van bijna 4% van het aantal passagiers van Schiphol was vooral te danken aan de inzet van grotere vliegtuigen en de hogere bezettingsgraad. Als Schiphol wil groeien dan zal het dit jaar en 2020 er ook weer afhangen van nog meer grotere vliegtuigen en een nog betere bezettingsgraad.

Veel meer rek zit er niet in de groei van Schiphol, verschillende maatschappijen waaronder Turkish Airlines en Aeroflot maakten in 2018 al gebruik van grotere vliegtuigen maar Schiphol gaat dit aan banden leggen in verband met ruimtegebrek bij de gates.

ook KLM waarvan Schiphol de thuishaven is verwacht niet dat ze nog meer grote vliegtuigen zal kunnen inzetten. De Boeing 747 wordt langzamerhand uitgefaseerd, daar komt de 787-10 voor terug. Het nieuwe vliegtuig heeft 344 plekken, het oude toestel tussen de 268 en 408. De bezettingsgraad is met 89% hoger dan ooit dus ook daar zit weinig rek meer in.

Welke luchthavens strijden om de 3e plaats?

Zoals eerder benoemd zijn vooral Frankfurt am Main airport en Atatürk airport grote kanshebbers om Schiphol van de derde plaats te verstoten. Frankfurt laat hogere groeicijfers zien en heeft nog ruimte voor voor extra vluchten. In Istanboel wordt een nieuw vliegveld gebouwd dat groter is dan het huidige Atatürk vliegveld, zodra dit in gebruik wordt genomen zal de luchthaven Schiphol vrijwel zeker inhalen. Wil Schiphol op plek 3 blijven staan dan heeft ze dit helaas niet zelf in de hand. Onrusten in Turkije of stakingen in Frankfurt zouden de opmars van deze vliegvelden kunnen tegengaan maar de kans is klein dat dit daadwerkelijk gebeurt.