China Airlines Vlucht 605: De eerste verlies van de Boeing 747-400
China Airlines Flight 605 was een vlucht van Taiwan naar Hongkong die op 25 februari 2002 crash. Het was de eerste keer dat een Boeing 747-400, een van de grootste en meest geavanceerde passagiersvliegtuigen ter wereld, zijn romp verloor.
De vlucht vertrok om 08:19 uur plaatselijke tijd van Taiwan Taoyuan International Airport met drie bemanningsleden en 206 passagiers aan boord. Het vliegtuig had problemen met de stuurinrichting en crashte in de Taiwan Strait kort na de start. Er overleefde niemand de crash.
De oorzaak van de crash werd later vastgesteld als een fout in de stuurinrichting die was gemaakt tijdens een onderhoudsbeurt enkele maanden eerder. De fout werd gemaakt door een onervaren werknemer die niet op de hoogte was van de juiste procedures.
De ramp had grote gevolgen voor China Airlines en de Taiwanese luchtvaartindustrie als geheel. Het bedrijf werd gedwongen om een aantal veranderingen door te voeren, waaronder de versterking van de opleiding van onderhoudspersoneel en verbetering van de veiligheidsprocedures. Ook werd er meer aandacht besteed aan het verhogen van de betrouwbaarheid van de stuurinrichting.
De ramp van China Airlines Flight 605 herinneren aan de noodzaak van voortdurende waakzaamheid en verantwoordelijkheid in de luchtvaartindustrie. Hoewel de vliegtuigindustrie algemeen als veilig wordt beschouwd, blijft de noodzaak bestaan om voortdurend te blijven werken aan verbetering van de veiligheid.
De vlucht vertrok om 08:19 uur plaatselijke tijd van Taiwan Taoyuan International Airport met drie bemanningsleden en 206 passagiers aan boord. Het vliegtuig had problemen met de stuurinrichting en crashte in de Taiwan Strait kort na de start. Er overleefde niemand de crash.
De oorzaak van de crash werd later vastgesteld als een fout in de stuurinrichting die was gemaakt tijdens een onderhoudsbeurt enkele maanden eerder. De fout werd gemaakt door een onervaren werknemer die niet op de hoogte was van de juiste procedures.
De ramp had grote gevolgen voor China Airlines en de Taiwanese luchtvaartindustrie als geheel. Het bedrijf werd gedwongen om een aantal veranderingen door te voeren, waaronder de versterking van de opleiding van onderhoudspersoneel en verbetering van de veiligheidsprocedures. Ook werd er meer aandacht besteed aan het verhogen van de betrouwbaarheid van de stuurinrichting.
De ramp van China Airlines Flight 605 herinneren aan de noodzaak van voortdurende waakzaamheid en verantwoordelijkheid in de luchtvaartindustrie. Hoewel de vliegtuigindustrie algemeen als veilig wordt beschouwd, blijft de noodzaak bestaan om voortdurend te blijven werken aan verbetering van de veiligheid. Dit gebeurtenis leidde tot grote veranderingen in de luchtvaart industrie, waaronder de versterking van opleiding van onderhouds personeel, verbetering van veiligheidsprocedures en verhogen van betrouwbaarheid van stuurinrichting.