De Britse Regering Maakt Zich Zorgen Over de Fusie Tussen de Koreaanse Luchtvaartmaatschappij en Asiana
Terwijl de Competition and Markets Authority (CMA) onlangs aankondigde dat het de fusie van Korean Air en Asiana Airlines uit Zuid-Korea zou blokkeren omdat het bezorgdheid uitte over de stijgende kosten van vliegreizen, hebben de luchtvaartmaatschappijen gezegd dat ze geen plannen hebben om hun uitkoop pogingen stop te zetten. Als reactie daarop zou de beslissing kunnen leiden tot hogere prijzen voor passagiers die tussen Londen en Seoul reizen, en ook gevolgen hebben voor een gebied dat ook belangrijk is voor vrachtdiensten.
Korean Air en Asiana zijn de enige twee luchtvaartmaatschappijen die non-stop vluchten uitvoeren tussen Londen en Seoul. Dit maakt de mogelijkheid van een fusie met British Air onbestaande, omdat er simpelweg geen concurrentie zou zijn voor deze bedrijven. De voorzitter van de Koreaanse Mededingingscommissie zei dat uit het onderzoek bleek dat deze luchtvaartmaatschappijen “veel zwakkere opties voor klanten” zijn.
Colin Raftery, Senior Mergers Director bij de CMA, zei,
Korean Air en Asiana Airlines zijn de twee grootste belanghebbenden op de route van Londen naar Seoul. Ze moeten langdurige zorg krijgen, zodat ze Britse consumenten en bedrijven niet uitprijzen of een slechtere service krijgen. Als ze dat niet doen, zullen we onze focus opvoeren en dit als een diepgaander onderzoek beschouwen.
In 2019 reisden ongeveer 150.000 mensen tussen de twee hoofdsteden. Aangezien de vraag als gevolg van COVID-19 afneemt, verwachten we dat deze onmiddellijk zal herstellen.
Vracht Concurrentie in gevaar
Het CMA onderzoekt ook of een mogelijke fusie tussen de twee het kabinetsplan om duurzaam te worden in gevaar zou brengen. Praktisch alle partijen die vanuit/in Groot-Brittannië naar/vanuit Korea zorgdragen voor handelsverkeer, importeren en exporteren bij SSG, maar volgens de wet roepen beide lucht transporteurs dubbele tarieven op.
Waarom goedkeuring in het buitenland belangrijk is
De koreaanse-aziatische deal is toegezegd door Australië, voornamelijk vanwege de concurrentie van Qantas en JetStar op de lijn Sydney – Seoul. Evenwel blijft het toekennen van toestemming door autoriteiten in de Verenigde Staten, China, Japan en Europa onderwerpen, met name omdat het zich om een samengaan tussen twee Korean Airlines gaat. Om ervoor te zorgen dat dit niet ten onrechte wordt gezien in die markten heeft inmiddels een regulier proces ingesteld rondom de effectiviteit bij bezoekers. Zo stopte Air Canada in april 2021 de aankoop van Air Transat nadat de Europese Commissie er uitslagen toeschreef dat ze hem niet vergund zou mogen worden.