Menu Close
Qantas

Een kangoeroes ziet er als een voltreffer uit als het over een wei renkt. Op dezelfde manier is het ook adembenemend om te zien hoe Australië, het Qantas-kangoeroes, opstijgt uit COVID-19 en daarmee haar winstgevendheid weer verder verhoogd.

Gisteren voorspelde Qantas een winst voor het eerste halfjaar vóór belastingen tussen AU$1,35 en AU$1,45 miljard ($910,1 – $977,5 miljoen). Dit is ongeveer AU$ 150 miljoen ($ 101 miljoen) hoger dan de winst die het vorige maand voorspelde, wat de snelheid benadrukt waarmee Qantas contant geld heeft verzameld. De balans van het bedrijf zit ook in de lift, met een verwachte netto schuld daling tussen AU$2,3 en AU$2,5 miljard ($1,54 – $1,67 miljard) tegen het einde van dit jaar, AU$900 miljoen beter dan de laatste prognose.

Zijn de twee zetels van de gezellige monopolist achterhaald?

Dit resultaat wordt bereikt op het moment dat de luchtvaartmaatschappij op forecast heeft voor een annual fuel bill van AU$5 miljard ($3,37 miljard), met hoge airfares, hoge vraag en beperkt aanbod. Voor de meeste van zijn leven, bestaat Australische commerciële luchtvaartindustrie uit een erg intieme duopolie waarbij hoge kosten in het algemeen tot gevolg hebben gehad. Echter, er zijn ook bewakingssignalen die duidelijk maken dat dit post-pandemisch omgeving draait terug naar deze benadering.

Traditionally the two leading domestic carriers, Qantas and Virgin Australia, have used capacity and lower prices as their key competitive advantage. However, with high passenger load factors (PLFs), capacity is not coming online quickly enough to match booking levels. The most recent official statistics show domestic loads above 80% and international loads hitting a record 89%; they peaked at 98.9% on Qantas flights from Johannesburg, Bali, and Rome. Revealing what’s driving the soaring profitability, Qantas said

“Klanten blijven reizen boven andere categorieën uitkiezen, wat er mogelijk op wijst dat beperkte internationaal-ruimte de vraag veroorzaakt om meer binnenlands toerisme. Dat heeft weer gunstige gevolgen voor Australische toeristische groei.”

We gebruiken meer internationale capaciteit

De internationale capaciteit van Qantas is 30% lager dan vóór de COVID-crisis, en de terugkeer van Airbus A380’s lost dat op. Internationale tarieven zijn torenhoog, maar veel luchtvaartmaatschappijen hervatten of voegen nu diensten naar Australië toe, dus er zijn vrij positieve vooruitzichten voor lagere tarieven in 2023. Luchtvaartmaatschappijen uit alle punten, zoals Emirates en Qatar Airways, zijn al begonnen met het aanbieden van vluchten naar Australiërs die willen de vrijheid van internationaal reizen zonder beperkingen.

Qantas is een luchtvaartmaatschappij die ooit in de hoofden van alle Australiërs is ingebakken, maar in 2016 kreeg het bedrijf te maken met ernstige kritiek van zowel journalisten als reizigers. Dit zette het bedrijf ertoe aan om zichzelf te motiveren en een stap te zetten voor de rest van 2016.

Qantas is zich bewust van het impopulaire verband tussen hoge winsten en hoge luchtvaarttarieven. In oktober bood het een miljoen verkooptarieven aan en kondigde het plannen aan voor meer verkopen in de komende dagen. Om tegemoet te komen aan frequent flyers, zijn er meer dan vijf miljoen beloningsstoelen en puntenvliegtuigen waarmee elke stoel met punten kan worden gekocht.

Met de grote spelers meedoen

Na een enorme verbeterde perceptie op de wereldmarkt, is Qantas diep in de top tien van luchtvaartmaatschappijen beland. Voor het eerst in 15 jaar tijd, hebben ze net als IAG Groep van drie slechts 10e randstad plaats (waarbij zij evenredig hetzelfde bedrag bezitten). Met een marktkapitalisatie van €7.99 miljard ($11.85 biljoen) en ongeveer één tiende economische waarde van American Airlines, Lufthansa en All Nippon Airways, wordt Qantas dichterbij gebracht in slechts 5 jaar! Market commentatoren zeggen dat een verdere tarief winstverhoging of aandelen nieuwe-inkoop deze normering kan verhogen naar €3-$5 miljard groeiend.

Als vlucht met veel problemen, is Qantas zich nu bewust van de behoeften van de reizigers. Maar als het einde van het jaar in zicht komt, zullen ze hun credibility behouden wanneer ze succesvol navigeren in de drukste reisperiode.