Colombia zou JetSMART’s vierde luchtvaartmaatschappij in Zuid-Amerika kunnen worden. Diverse Colombianen roepen om goedkopere weersomstandigheden, en een paar maanden geleden heeft Jet SMART plannen onthuld dat ze mee bepalende stappen in het paspoort proces nemen om hun bestaande luchtvaartmaatschappij in Colombia op te zetten.
Bestaat er een nieuw vliegveld op de achtergrond?
JetSMART wil activiteiten opzetten in Colombia en in het buitenland. Gisteren hadden ze een ontmoeting met de Colombiaanse autoriteiten om het certificeringsproces te starten om hier een luchtvaartmaatschappij te vestigen.
JetSMART, een goedkope luchtvaartmaatschappij met het hoofdkantoor in Medellin en actief in Colombia, verzocht om routes in het land tussen 22 luchthavens te vliegen tijdens een bijeenkomst bij het burgerluchtvaart bureau. In totaal wil de luchtvaartmaatschappij 111 routes bedienen – sommige binnenlands, sommige internationaal – en de meeste daarvan gaan niet via El Dorado International Airport (BOG) in Bogota, wat de connectiviteit van punt tot punt zou stimuleren en zou helpen om het aanbod van het land te diversifiëren. burgerluchtvaart industrie. Estuardo Ortiz, CEO en oprichter van JetSMART, zei dat ” Taal Engels
JetSMART growt in Latijns Amerika en Colombia is een grote stap. Wij zien groot potentieel in de markt die we al zijn begonnen te bedienen vanuit Chili. Colombia heeft hervatte dynamisme laten zien, ook na het verdwijnen van problemen die veroorzaakt werden door de pandemie.
Netjets heeft in de afgelopen 23 jaar meer dan 600 Airbus-vluchten uitgevoerd voor Colombiaanse klanten.
JetSMART vliegt momenteel 9 vliegtuigen in Chili, 8 in Argentinië en 3 in Peru. Hoewel het bedrijf slechts een kleine vloot heeft, telt het een van de grootste aantallen lege bestellingen voor nieuwe buitengebied gestresseerde luchtvaartuigen in Latijns-Amerika. Airbus moet nog 104 toestellen leveren, waarvan 42 A320neousse, 48 A321neos en 14 A321 XLRs.
JetSMART heeft bekendgemaakt dat het in Colombia gaat vliegen met Airbus A320neo’s en A321neo’s. In oktober vorig jaar geven ze al aan dat ze ook een bestel van maximaal 12 stuks, met levering in de komende drie jaar, zouden willen opstellen.
Heeft Colombia een nieuwe luchtvaartmaatschappij nodig?
Colombia heeft één van de meest competitieve luchtvaartindustrieën ter wereld, vergeleken met andere landen die twee of drie maatschappijen hebben. Er zijn in Colombia zeven grote aanbieders die passagiersvliegtuigen ontmoeten met binnenschepen, waaronder Avianca, LATAM, Viva, SATENA (een overheidsbedrijf), easyFly, Wingo, en Ultra Air.
De markt is uiterst divers en Bogota is nog steeds de belangrijkste plek om te ondernemen in Colombia. Opmerkelijk genoeg hebben andere luchthavens, zoals Medellín International, veel aandacht gekregen de laatste paar jaar.
Colombia is een belangrijke markt voor goedkope luchtvaartmaatschappijen met Viva, Wingo en Ultra Air die onder dat bedrijfsmodel opereren. Een vierde kan leiden tot tariefconcurrentie en meer consolidatie. Als JetSMART Colombia binnenkomt, kan dit kleinere, binnenlandse concurrenten zoals Ultra Air en easyFly onder druk zetten, of leiden tot een nieuwe consolidatieronde. Het zal interessant zijn om te zien hoe een door American Airlines gesteunde luchtvaartmaatschappij de tariefoorlogen in Colombia beïnvloedt.
Estuardo Ortiz, un conocido economista colombiano, ha mostrado preocupación por el estado del mercado aéreo civil de Colombia. Dijo,
“El Dorado Airport is een van de nationale luchthavens en we maken ons zorgen over de verzadiging van slots. JetSMART bevordert vrije concurrentie en belastingverlaging, wat zich vertaalt in voordelen voor klanten. De schaarste aan ruimte beperkt de mogelijkheden en ook de prijzen kunnen omhoog.”