Azul Tekent Een Vaste Bestelling Voor 3 Airbus A330-900’s
De Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Azul breidt haar widebody-vloot uit door een order te tekenen voor drie A330neo’s. Airbus heeft bevestigd dat de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Azul Linhas Aéreas een vaste order heeft getekend voor drie A330-900 neo’s, waarmee de totale vloot van de luchtvaartmaatschappij van A330neo op acht komt. Zowel Azul als Airbus zijn van mening dat de nieuwe order de luchtvaartmaatschappij zal helpen haar internationale A330-activiteiten op een milieuvriendelijke manier verder uit te breiden.
John Rodgerson, algemeen directeur van Azul, zei,
“We zijn verheugd dat we nog drie next-gen Airbus widebody-vliegtuigen hebben veiliggesteld, wat de volledige transformatie van onze vloot van de oude generatie naar de volgende generatie verzekert. We zijn gefocust op het stabiel houden van onze widebody-vloot en tegelijkertijd profiteren van de brandstofefficiëntie besparingen van deze vliegtuigen.”, en “met deze bestelling hebben we precies dat gedaan.”
Christian Scherer, Chief Commercial Officer en hoofd van Airbus International zei,
“Azul Airlines is verheugd om nu de eerste luchtvaartmaatschappij te zijn die de A330neo exploiteert, we juichen deze beslissing toe en beschouwen het als een belangrijke mijlpaal in de voortgang. Dit vliegtuig heeft een groot verschil gemaakt in ons vlootvernieuwing plan en bewijst de rendabiliteit en prestaties van de “De A330neo is het meest overtuigend. De A330neo is een perfect hulpmiddel om ons te helpen onze vloot uit te breiden met de juiste maat, moderne wide-body, gebruikmakend van geavanceerde technologie en efficiëntie, terwijl CO2 wordt uitgestoten.”
Azul’s widebody-vloot
Azul is eigenaar van verschillende widebody-vliegtuigen met serienummers van de fabrikant die eindigen op drie cijfers (3DN). Dit betekent dat ze vóór 2009 zijn gebouwd. Tot 2019 was de gemiddelde leeftijd van hun vloot rond de 18 jaar.
Azul lanceerde het nieuwste vliegvak in 2020, waardoor alle vliegtuigen in 2019 en 2020 gebouwd-verkocht werden. In september dit jaar werd het vijfde toestel gesigneerd door het Ministerie van Transport en Vervoer. Wellicht is dit recente toestel wel geen nieuwe machine. Het was de vierde testvluchten met een verschil met de andere machines.
Azul bestelde in 2014 vijf A350-900’s en de eerste levering was gepland voor 2017, maar liep aanzienlijke vertraging op. Ten slotte nam Azul op 14 september een bijna vijf jaar oude Airbus A350-900 in ontvangst die voor het eerst werd afgeleverd aan Hong Kong Airlines op 29 november 2017. De meerderheidsaandeelhouder van Hong Kong Airlines, Hainan Airlines Group, was ooit ook een aandeelhouder in Azul.
In de komende maanden maakte Azul Airline bekend dat haar eerste Airbus op 15 december zal vliegen van Aeroporto Internacional de Viracopos (VCP) naar Orlando International Airport (MCO).
Azul vliegt dagelijks van VCP naar MCO, met een zware op A350 vanaf 15 december. Maar op 1 januari 2023 zullen beide vluchten met het nieuwe vliegtuig plaatsvinden en tegen het einde van het jaar zal Azul een tweede A350 in ontvangst nemen.
Azul vliegt sinds 2008 non-stop naar de Verenigde Staten, Europa en Zuid-Amerika. Ze ontvingen hun eerste A330neo in 2018, momenteel het enige vliegtuig dat op zijn Amerikaanse routes vliegt. Het bedrijf heeft momenteel een vloot van meer dan 12 Airbus-jets.