Eerste vlieguren sinds lockdown voor studenten KLM Flight Academy
Begin maart mochten studenten van de KLM Flight Academy voor het eerst sinds maanden weer de lucht in op Groningen Airport Eelde. De studenten mochten geen trainingsvluchten meer maken sinds het begin van de lockdown in december.
KLM stoomt toekomstige piloten op de luchtvaartschool klaar voor een loopbaan in de cockpit. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de studenten een achterstand hebben opgelopen doordat de vlieglessen niet door konden gaan. Deze uren moeten nu weer worden ingehaald.
Wat anders dan rijles
De vlieglessen werden verboden door de coronamaatregelen, evenals bijvoorbeeld auto- en motorrijlessen. Een opleider van de KLM Flight Academy geeft aan dat er wel een verschil zit tussen de vlieglessen en bijvoorbeeld rijlessen in een auto. De studenten die hun opleiding volgen op Groningen Airport Eelde wonen op het terrein in een eigen huisvesting van de academie. In dit opzicht zouden de studenten gezien kunnen worden als een huishouden. Tussen de lessen door kunnen ze normaal vaak even langs huis om te eten of ze nemen een lunchbox mee tijdens een lange trainingsdag buitenshuis. Een goede conditie en gezondheid is essentieel voor piloten. Het meenemen van een lunchbox vergemakkelijkt gezond eten en de studenten besparen zo kosten.
De regering zag dit toch anders, wat ertoe geleid heeft dat de studenten de broodnodige vlieguren missen. Voor de vliegschool was het extra zuur dat het verbod op vlieglessen van kracht was in de winter. Er moet namelijk een verplicht aantal vlieguren in het donker gemaakt worden en na 10 uur ’s avonds is het niet meer toegestaan om te vliegen vanaf Groningen Airport Eelde. Voor de nachtelijke vluchten zijn de studenten dus op de wintermaanden aangewezen.
Meer overlast door piloten in spé
Om de verloren uren van de afgelopen maanden in te halen, zit er niets anders op voor de studenten dan om extra veel te vliegen de komende tijd. In het luchtruim rondom Ede wordt het juist in de avonduren drukker. Dit is voor de studenten zelf niet zo erg, maar omwonenden zullen hier minder blij mee zijn. Vanuit de opleiding wordt er alles aan gedaan om overlast voor de omgeving te beperken. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor het vermijden van woonkernen en het spreiden van vliegbewegingen over de hele regio. Het is echter niet mogelijk om de geluidsoverlast helemaal tot nul terug te brengen. Dit zal zeker merkbaar zijn als er meer vliegtuigen rondvliegen.
Toekomstperspectief
De extra studiekosten van de studenten die vertraging hebben opgelopen, komen voor de rekening van de KLM. Er bestaat de angst dat studenten van de vliegschool niet meer aan een baan als piloot zullen komen vanwege de afname van vliegverkeer door de coronapandemie. Dit wordt door de opleiding weerlegt. KLM heeft er een direct financieel belang bij dat de leerlingen slagen. Wie slaagt voor het diploma, krijgt in principe een baan aangeboden bij de KLM. Wie niet wordt aangenomen ontvangt het opleidingsgeld terug. Naar verwachting is het vliegverkeer weer volledig hersteld in 2023 en 2024. Op dit moment zijn zeker weer piloten nodig.