Menu Sluiten

De Lufthansagroep heeft ook een aardige klap te pakken gehad door het Coronavirus. Lufthansa zelf werkt met de Duitse regering aan een reddingsplan. De andere vliegtuigmaatschappen die onder de Lufthansagroep vallen zijn zelf ook bezig met onderhandelingen met de lokale overheden voor overheidssteun. In totaal zouden er binnen de Lufthansagroep 10.000 ontslagen gaan vallen volgens hun eigen schatting.

Lufthansa en de Duitse overheid

Lufthansa zou met de Duitse overheid werken aan een reddingsplan voor een bedrag van 1 miljard euro. Hiervoor in ruil willen de Duitsers een belang van 25,1 procent in Lufthansa. De vliegtuigmaatschappij heeft nog niet op het reddingsplan gereageerd, maar bronnen binnen de regering zeggen dat er gesprekken gevoerd worden. De Duitse overheid wil inspraak krijgen in Lufthansa en dit is iets wat ze willen vermijden, hierdoor zouden de gesprekken niet vloeiend verlopen. Naast het bedrag van 1 miljard zou het bedrijf een kapitaalinjectie krijgen van 5,5 miljard en een lening van 3,5 miljard via de Duitse ontwikkelingsbank KfW. De piloten van Lufthansa hebben aangegeven dat ze gedurende twee jaar tot 45 procent van hun salaris willen inleveren. Dit zou een bedrag van 350 miljoen opleveren. Dit betreft niet alleen piloten van Lufthansa, maar ook van de budgetmaatschappij Germanwings en vrachtpiloten.

Lufthansagroep en andere overheden

Swiss en de Zwitserse overheid zouden in vergevorderde onderhandelingen zijn met een definitief reddingsplan van meer dan 1 miljard euro. Austrian en de Oostenrijke overheid zijn ook bijna bij een definitief overbruggingskrediet. Brussels Airlines en de Belgische overheid zijn ook bezig met onderhandelingen. De Belgische overheid is nog aan het onderzoeken wat de opties zijn. Op dit moment wordt er ook in België gekeken naar aandelen in de vliegtuigmaatschappij en een zetel in de raad van bestuur. De Belgische overheid wil een gedetailleerd businessplan van Brussels Airlines over de periode van 5 jaar waarin ook wordt ingegaan op de ontwikkeling van Brussel als een belangrijke luchthaven binnen het Lufthansa netwerk.  De financiële steun waarover onderhandeld wordt is rond de 290 miljoen euro. De Belgische regering geeft aan dat er veel kansen liggen in de ontwikkeling voor Brussel met vluchten richting Afrika in de toekomst. Daarnaast vraagt de regering nog om een garantie voor werkplekken en dient er voldaan te moeten worden aan bepaalde klimaatdoelstellingen.

Wereldwijde crisis in de luchtvaart

Vele luchtvaartmaatschappijen kampen met gedwongen ontslagen en vragen wereldwijd inmiddels staatssteun aan om hun voortbestaan te kunnen garanderen. Air France – KLM heeft de Nederlandse overheid om staatssteun gevraagd tussen de 2 en 4 miljard euro. Air France ontvangt 7 miljard van de Franse regering. Wel is er inmiddels sprake van dat er mogelijk een eind komt aan de samenwerking tussen Air France en KLM. De Duitse luchtvaartmaatschappij TUI heeft staatssteun toegekend gekregen van 1,8 miljard euro. Easyjet ontvangt 690 miljoen euro van de Britse overheid. Het noodlijdende Alitalia zal weer genationaliseerd worden om overeind te blijven. Ryanair ontslaat gedwongen 3000 medewerkers en bij British Airways verdwijnen meer dan 12.000 banen. Al met al lijkt het einde van de grootste crisis binnen de luchtvaart nog lang niet over te zijn.