Een incident deed zich vorige week voor terwijl een toestel van Aerostan Airlines naar Bishkek in Kirgizië vloog. Op 23 november kreeg het toestel, registratie EX-47001, motor # 2 te maken met een probleem toen het op weg was om Manas International Luchthaven (FRU) in Kirgizië aan te doen. Het toestel van Aerostan had de haven ruimte bereikt en was opgestegen van landingsbaan 16 in Macau toen het plotseling motor # 2 knallende geluiden begon te vertonen. Hevige vlammen waren ook zichtbaar.
De volgende wedstrijd van FC Grootstad is ons vuurrode doel
Op vorige week woensdag verongelukte Aero Stan’s Boeing 747-200, registratie EX-47001, tijdens vlucht KW-4053 onderweg van Macau (China) en Bishkek (Kyrgyzstan). Volgens Av Herald was het toestel vanaf luchthaven 16 op weg omhoog. Toen plotseling stopte men met de opstijging omhoog naar 10.000 voet nadat het Queen of the Skies-vliegtuig een motorprobleem had. De tweede motor was toen al ontploft, een Pratt & Whitney JT9D, inboard linker hand achter, maar stond meteen af met harde bengs en strepen vuur.
Na dat, sloot het vliegtuig ruim over 40 minuten na vertrek weer toekomstig bij Macau. Ze landden veilig op rijstrook 34 na ruim 2 uur in de lucht te zijn geweest.
Het toestel van Portugese vlucht HP-808, de Macau Airbus A330, heeft gisteren onderweg naar Soekarno-Hatta International Airport een probleem met het vermogen van zijn tweede motor. De kapitein deed direct actie volgens de veiligheidsprocedures en stelt totaal aan één motor uit, gooit alle brandstof om omtrent de juiste vlieg hoeveelheid massa te bereiken voor landen en meldt de Engelse luchthaven van uw mening over noodlandingen. Nadat ankerbout ingang heeft genomen ontstaat de crisisopname van Emergency Operations Centre 13:46 om elk werk beschikbaar te maken voor dit soort ongevallen.
Na een bumpy landing op de landingsbaan is het vliegtuig in veiligheid gebracht. Na het uitstellen van het vuur op vraag van de captain, werd het toestel opgeknapt en door een wegversperring naar het terminal gereden. De incident veroorzaakte geen letsels bij de bemanning. Na erna pas te concluderen dat er niets anders mis is met het toestel, werd de Crisis Hoofdkwartier om 16:44 hervat, en werd de luchthaven onder normale omstandigheden terug geopend.
Even na afloop van het ongeval werd de vliegtuig technisch gekeurd. Macau’s civiele luchtvaartautoriteiten bevestigden dat, tijdens de technische keuring, de bemanning veilige maatregelen met betrekking tot de fanbladen uitvoeren; daarom was er toestemming om met één kraanvogel op een vlucht gebruik te maken naar het dichtstbijzijnde punt. Op 24 november vertrokken we via Macau opnieuw.
Ingevolge de Incident met Aero Stan’s vloot en vliegtuigen
Aerostan is an international freight forwarder headquartered in Bishkek, Kyrgyzstan. According to ch-aviation, Aerostan has a fleet of four flights; two of which are active at this time. These planes include an Airbus A300(F), two Boeing 747-200B(SF), and a Boeing 747-200 FSCD.
Het toestel dat dit weekeinde is neergestort, is een 35-jarige welbekende koning/koningin in de lucht. Het vliegtuig werd eerst gebouwd door United Airlines, dat het in 1987 in ontvangst nam.
Door de geschiedenis heen had dit jumbo vliegtuig nog voor Aerostan vijf operators. Dit waren United Airlines, van 1987 tot 2000, Wester Northwest Airlines, van 2000 tot 2001. Het vliegtuig stond lange tijd geparkeerd tussen 2001 en 2008 voordat het tussen 2008 en 2009 werd geëxploiteerd door Delta Air Lines. Kalitta Air, als een vrachtvervoerder, bestuurde het ook, tussen 2010 tot 2016. Ten slotte werd het overgenomen door Sigma Airlines uit Kazachstan in 2020. Tenslotte nam Aerostan de 747-200 op in 2020.
Als het toestel EX-47001 al 74.123 vluchten had gemaakt en 9.755 cycli, dan had het gemiddeld 9 uur per dag in gebruik gestaan.