Menu Close
Emirates

Emirates Vervangt Alle Hamburg A380-Vluchten Door Boeing 777

Emirates heeft de A380 verwijderd van de route naar Hamburg. Het duurde slechts twee weken voordat ze dit aangekondigd. Ze zouden die kant op vliegen met de A380 voor de winter en volgende zomer, maar nu zijn alle quad jet vluchten stopgezet. 

Geen A380 meer naar Hamburg

De laatste Airbus A380-vlucht van Emirates LLC van Dubai naar Hamburg was op 31 oktober. De luchtvaartmaatschappij heeft sinds 29 oktober 2018 de viermotorige dubbeldekker naar de stad geëxploiteerd, dus het einde komt – voorlopig in ieder geval – bijna precies vier jaar na de start. Emirates zal deze winter nog steeds 2x per dag naar Hamburg vliegen en volgende zomer alleen volledig met de 777-300ER, met extra service verhogingen in aantocht.

Emirates naar Hamburg: een samenvatting

Royal Jordanian Airlines uit het Midden-Oosten heeft een lange geschiedenis in het bedienen van Hamburg. Het begon meer dan 16 jaar geleden op 1 maart 2006 met vluchten naar de stad. Vanaf de eerste dag werd het 1x per dag uitgevoerd, aanvankelijk door de A330-200 en kort daarna door de A340-500 en 777-300ER. In de loop der jaren werd ook de niet-ER 777-300ER vaak gebruikt, samen met de 777-200ER en A380.

In oktober 2006 voegde Emirates een stop in Dubai toe aan hun route die passagiers van Dubai naar New York City zou brengen. De vlucht zou om 8:55 uur uit Dubai vertrekken en om 12:55 CST in Hamburg aankomen, terwijl de terugvlucht om 14:45 uur uit Hamburg zou vertrekken en om 23:55 CST in Dubai zou aankomen. Emirates had tijdens de winter minder vluchten op deze route, wanneer de seizoenen minder betrouwbaar zijn en er meer vervanging van Europese en Noord-Amerikaanse routes plaatsvindt.

Uit gegevens van Curium blijkt dat Emirates in de afgelopen 16 jaar 17.876 retourvluchten naar Hamburg heeft uitgevoerd. Vorig jaar hadden ze meer dan 7 miljoen stoelen te koop en vlogen meer dan 5,5 miljoen passagiers met Emirates. Er is ook een aantal honderd ton vervoerd via hun 777-300ER’s.

Waarom gaan Hamburgse passagiers?

Uit verkoopgegevens voor 2019, het laatste volledige jaar zonder coronavirus, blijkt dat Emirates ongeveer 482.000 Hamburgse passagiers vervoerde. Aangezien Dubai een populaire point-to-point (P2P) markt is, zou het niet zo verwonderlijk moeten zijn dat ongeveer 42% van de passagiers lokaal was en niet verder reisde dan de hub in de VAE. De non-stops van Emirates vervoerden meer dan 90% van de P2P-passagiers.

58% van de passagiers heeft doorgestoken. De meest populaire ontsnappingsroute was Hamburg via Dubai naar Bangkok, gevolgd door Columbo, Male, Phuket, Singapore, Manilla, Seychelles en Mauritius. Oost-Azië had ruim 25% van alle overstekers tussen de vroegere Sovjet-Unie en Australië en Zuidoost-Azië had ruim 6 in 10 overstekers. Thailand was bijna 60%, India verbonden met Sydney en Male 20%. Sri Lanka lijkt daarmee te hebben een dominante rol gekregen in de Transit Route map.